حسن صالحی مقدم

حوزه فعالیت
عناوین فعالیت‌ها
مدرک تحصیلی

دندان‌پزشک

کوه‌نورد

روزنامه نگار، مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه تخصصی کوه




«فصل‌نامه‌ی کوه» قدیمی‌ترین نشریه‌ای است که در ایران در رشته‌ی کوهنوردی به چاپ می‌رسد و در آستانه‌ی انتشار صدمین شماره خود قرار دارد. جالب است بدانید که بنیان‌گذار این نشریه، دکتر حسن صالحی مقدم، دندانپزشک و استاد پیشکسوت کوهنوردی است.


دکتر صالحی مقدم آبان ۱۳۲۴ در شمیران زاده شد و دوران کودکی و نوجوانی خود را در همین منطقه‌ی کوهستانی گذراند که نقش قابل توجهی در جذب او به رشته‌ی کوهنوردی داشت.


وی تحصیلات دانشگاهی خود را سال ۱۳۴۴ در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران آغاز کرد؛ اما از سال 37 کوهنوردی را در شمیران آغاز کرده بود و طی سال‌های ۴۰ و ۴۱ نخستین تمرین‌های سنگ‌نوردی خود را با مربی‌گری و نظارت زنده‌یاد «محمود اجل» در بند یخچال گذراند. در حدود سال ۴۵ بود که در کنار هیات کوه‌نوردی شمیران همراه با تنی چند از دیگر اعضای این هیات گروهی مستقل در شمیران را تأسیس کرد و از همان آغاز در تشکیلات کوه‌نوردی ایران نقش‌ به سزایی را ایفا کرد.


دکتر صالحی سال ۵۵ همراه با تنی چند از دیگر هم نوردان خود عازم یک سفر کوه‌نوردی به اروپا شد. در این سفر پنجاه روزه که به صورت زمینی و با مینی‌بوس آغاز شده بود، او و تیم همراه، موفق به صعود قله‌های «مون بلان فرانسه»، «ماترهورن» در سوییس، «دولومیت» های ایتالیا، «مونت رزا» شدند. دکتر صالحی سال‌های ۶۴ و ۶۸ دو بار به قله «کلیمانجارو» صعود کرد. فدراسیون جهانی کوه‌نوردی (UIAA) سال ۲۰۱۱ از دکتر حسن صالحی مقدم به پاس یک عمر تلاش و خدمت به کوه‌نوردی ایران تقدیر کرد.


آغاز به کار نشریه‌ی «کوه»


اوایل دهه هفتاد اندیشه تأسیس و انتشار یک مجله در ذهن دکتر صالحی به جریان افتاد تا این که در سال ۷۳ به آن جامعه عمل پوشاند.


فعالیت برای انتشار مجله در مردادماه سال ۷۴ به‌صورت جدی آغاز شد. این کوشش و پویایی، نخستین شماره مجله را در اسفند ۷۴ به روی پیش‌خوان روزنامه‌فروشی‌ها برد.


شمارگان نسخه یکم، دو هزار و ۷۰۰ جلد بود که ۲۲۰۰ جلد آن روی پیشخوان‌ها رفت و ۱۹۲۰ جلد آن برگشت خورد!


این اتفاق، شاید در آغاز مسئولان مجله راکمی نگران و ناامید کرد؛ اما در کمتر از چند ماه همین شماره نخست به چاپ دوم کشیده شد. اینک فصلنامه کوه مخاطبان خود را یافته بود. از آن زمان تاکنون با وجود درگذشت یا مهاجرت تعدادی از اعضاء تحریریه نشریه که از پیشکسوتان کوهنوردی بودند، تمام شماره‌های این فصلنامه بدون وقفه و پیاپی به چاپ رسیده و منتشر شده است.


شماره نظام پزشکی:
10164
آدرس
تهران،
تلفن:
-
محل تحصیل
ایران، تهران، تهران،