کاوه فلک افلاکی

حوزه فعالیت
مدرک تحصیلی

رییس شورای شهر اراک از سال ۹۶

عضو شورای شهر اراک

رییس انجمن دندان‌پزشکی ایران شعبه اراک

عضو سابق هیات مدیره سازمان نظام پزشکی شهر اراک


گفتگو با دکتر کاوه فلک افلاکی عضو جدید شورای شهر اراک


دکتر کاوه فلک افلاکى یکی از فعالان کهنه‌کار صنفی دندان‌پزشکی است. او موسس و رییس فعلی انجمن دندان‌پزشکی ایران شعبه استان مرکزی، نماینده دندان‌پزشکان و نایب رییس سازمان نظام‌پزشکی اراک است اما جدا از مشغله‌های فراوان علمی و صنفی، به عنوان یک فعال اجتماعی و سیاسی در استان مرکزی شناخته می‌شود. دکتر افلاکی در سال۹۶ و در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا در لیست یازده نفره اصلاح‌طلبان (لیست امید) شهر اراک قرار داشت و با جلب اعتماد مردم اراک به شورای این شهر قدم خواهد گذاشت.

به بهانه این موفقیت با دکتر افلاکی هم‌کلام شدیم تا از انگیزه حضور او در عرصه مدیریت شهری و برنامه‌ها و ایده‌هایش برای شورای شهر اراک بپرسیم.


جناب دکتر افلاکی! ممنون می‌شوم در ابتدا معرفی‌ کوتاهی از خود داشته باشید.

ز مؤسسین انجمن دندان‌پزشکى استان مرکزى هستم. از ١٣٨١ تا امروز رییس هیات‌مدیره انجمن دندان‌پزشکى استان بوده‌ام. از سال ١٣٨٢سه دوره نماینده دندان‌پزشکان اراک در هیات رئیسه سازمان نظام‌پزشکى و هیات تجدید نظر بوده‌ و در دوره فعلى نایب‌رییس سازمان نظام‌پزشکى هستم. از سال ١٣٧٨هم در شوراى مرکزى انجمن اسلامى جامعه پزشکى استان مرکزى که تشکل سیاسى اصلاح‌طلب است، حضور دارم و در حال حاضر دبیر این انجمن هستم.

در سال ١٣٨٠ در دومین دوره شوراهای شهر به‌عنوان عضو على البدل انتخاب شدم. در سال ١٣٨٢ نخستین کلینیک شبانه‌روزى دندان‌پزشکى استان را تاسیس کردم و در سال ١٣٨۶به‌عنوان کارآفرین برتر استان انتخاب شدم. در سال ٩۵ رییس دوره‌اى شوراى هماهنگى اصلاح‌طلبان بودم. در حال حاضر نیز عضو شوراى سیاستگزارى اصلاح‌طلبان استان و با حضور در لیست امید اصلاح‌طلبان کاندید شوراى اسلامى شهر اراک بودم که موفق شدم با راى بالاى مردم اراک به شورا راه یابم.


– یکی از اولین سوالاتی که احتمالا بعد از شنیدن خبر موفقیت شما در انتخابات شورای شهر اراک به ذهن می‌آید این است که یک دندان‌پزشک چه ارتباطی با مناسبات شهری و شهرداری می‌تواند داشته باشد که تصمیم بگیرد به شورای شهر وارد شود؟

به نظر من زندگى در شهر و هر مجموعه‌اى داراى نیازهاى متعدد است؛ از جمله نیاز به احداث فضاى بهداشتى و عارى از ضرر و آسیب به سلامتى و فراهم نمودن فرهنگ بهداشت عمومى، علاوه بر آن هر شهرى براى ارایه مطلوب به مجموعه‌اى از مدیران مدبر فارغ از تخصص‌هاى موضعى دارد که بتوانند در سایه علم مدیریت و برداشت صحیح‌ترین و درست‌ترین نظر از مجموعه نظرات کارشناسان به‌کار گرفته شده را به‌کار گیرند. از طرفى در شوراى شهر کمیسیون‌هاى مختلف از جمله کمیسیون بهداشت وجود دارد که حضور یک پزشک را در شورا الزامى می‌کند.


– موفقیت در این انتخابات را تا چه اندازه مدیون نام و کارنامه صنفی و سیاسی‌تان می‌دانید؟

ما از خانواده‌هاى قدیمى و اصیل اراک هستیم و این موضوع تاثیر زیادى در موفقیت من در انتخابات داشت. اما به‌طور یقین کارنامه و فعالیت‌هاى صنفى و سیاسى من هم نقش زیادى در افزایش آراى من داشته است. نکته خوشحال کننده در انتخابات اخیر کشور اقبال لیست‌هاى سیاسى بود که نشانگر رشد تفکر سیاسى مردم است و این خود بزرگترین موفقیت است.


– حال به عنوان نماینده مردم اراک در شورای این شهر، چه برنامه‌ها و ایده‌هایی برای آینده شهر اراک دارید؟ برای بحث آلودگی هوا و دفع پسماندها و سایر معظلات شهر اراک چه خواهید کرد؟

شهر اراک شهر زادگاه من و شهرى که با خانواده‌هاى خود در آن زندگى مى‌کنیم روزگارى باغ شهرى زیبا با جاذبه‌هاى طبیعى بسیارى بوده که امروزه به دلایل فراوان از جمله نبود مدیریت ناکارآمد و دلسوز به شهرى بى‌روح با هواى آلوده تبدیل شده است.

نیت خلل‌ناپذیر من خدمت به مردم شهرم است؛ چرا که با توجه به موقعیت کارى و اجتماعی فعلى خود نیازى به موقعیت جدید و منافع شخصى ندارم. قصد هم ندارم در آینده و در شورا یا در هر موقعیت دیگرى احترام و اعتماد ارزشمند همشهریانم را نسبت به خودم و خانواده‌ام که از قدیم‌الایام وجود داشته به‌خاطر هر منفعتى از بین ببرم.

مهمترین برنامه من براى کاهش معضلات شهرمان استفاده از تیم مجرب کارشناسى و استفاده از اطاق فکر است. پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در شهر وجود دارد که در شوراهاى قبل بدون بررسى کارشناسى دقیق مصوب و عملیاتى شده و در نتیجه سرمایه زیادى از دست رفته که بار آن بر دوش مردم و شورای شهر جدید است.

خود من و خانواده‌ام آزرده هواى آلوده اراک هستیم. این الودگى هوا را با انتقال بخشى از کارخانجات به مناطق دورتر از اراک، استفاده از تکنولوژى روز دنیا و تمرکز زدایى با ایجاد میدان‌ها در حاشیه شهر می‌توان کاهش داد.


– مردم و بالاخص جامعه پزشکی شهر اراک چه انتظاراتی از شما به عنوان یک عضو جامعه پزشکی خواهند داشت؟ یکی از مشکلات و مشغله‌های جامعه پزشکی در چند سال اخیر چالش‌های مرتبط با شهرداری نظیر قوانین نصب تابلو، فعالیت در اماکن مسکونی، حق پارکینگ، عوارض و… است. دیدگاه شما در مورد این چالش‌ها چیست و چگونه می‌توان آنها را حل کرد یا به تعاملی سازنده میان شهرداری‌ها و جامعه پزشکی رسید؟

پزشکان نزد همه آحاد مردم از احترام خاصى برخوردارند. پزشکان حتی در بین سیاسیون چون بیشتر از افراد دیگر مبادى آداب اجتماعى هستند و به راحتى دروغ نمى‌گویند بیشتر مورد اعتماد هستند و نظراتشان قابل توجه و احترام است. از طرفى مردم شهرمان آگاه هستند که من و اکثر پزشکان که وارد حوزه فعالیت‌هاى اجتماعى و سیاسى شده‌ایم به‌دلیل دلسوزى و دغدغه براى شهرى است که در آن زندگى می‌کنیم و از لحاظ موقعیت مالى و اجتماعى در وضعیت مناسبی هستیم و به دنبال منافع شخصى نخواهیم رفت.

فکر می‌کنم انتظار عموم مردم از من و سایر اعضاى شوراى شهر در وهله نخست صداقت و پاکدستى است. سپس فعالیت مؤثر در حل مشکلات شهرى.

جامعه پزشکى به‌جز موارد فوق از من انتظار دارند در حل و بهبود مشکلاتشان با شهردارى مانند عوارض ناعادلانه، مشکل پسامندها و مشکلات کاربرى مطب‌هایشان فردى مؤثر باشم.

برخى از موارد قانون مصوب براى همه شهروندان است، برخى از عوارض را همه شهروندان باید پرداخت کنند. جامعه پزشکى هم اصلا انتظار اینکه قانون برایشان استثنا قایل شود و یا عوارض قانونى را پرداخت نکنند را ندارد. مشکل باورهاى غلط برخى از مسئولین است که می‌پندارند پزشکان قشر مرفه و بى‌دردى هستند و می‌توان عوارض بیشترى به آنها تحمیل کرد یا قوانین دو پهلویى است که باعث می‌شود خیلى از مشاغل بعضى از عوارض را پرداخت نکنند؛ اما همان عوارض را با تهدید و جریمه از جامعه آبرومند پزشکى می‌گیرند. قوانین شهرى باید براى عموم مردم یکسان باشد و در هیچ حالتى هیچ‌یک از مسئولین و مأمورین شهردارى حق بى‌احترامى به پزشکان را ندارند.


– شما فردی هستید با انبوه مسئولیت‌های علمی، صنفی، مدیریتی، سیاسی و حالا شهری. با توجه به این مسئولیت جدید که احتمالا بسیار وقت‌گیر خواهد بود، برنامه کاری خود را میان این مشغله‌ها و مسئولیت‌ها چگونه تقسیم خواهید کرد؟

بسیار سخت و خسته‌کننده خواهد بود اما با توجه به علاقه و انگیزه‌اى که دارم شدنى است. همان‌طور که عرض کردم در تصمیم‌گیرى اعتقاد زیادى به استفاده از اطاق فکر و کارشناسان دارم از طرفى تا به‌حال بخش زیادى از وقتم را مدیریت کلینیک خصوصى که اولین و قدیمى‌ترین مرکز شبانه‌روزى استان است می‌گرفته که خدا را شکر امروز کارمندان و پرسنل این مجموعه با کسب تجربه و خودباورى قادر به اداره آن بدون حضور فیزیکى من هستند.


– در تاریخ انتخابات شوراهای شهر و روستا طی پنج دوره گذشته چند دندان‌پزشک دیگر توانسته‌اند به ترکیب شوراها راه یابند؟

درمورد استان مرکزى و شهر اراک من تنها دندان‌پزشکى هستم که به طی پنج دوره به شوراى شهر راه یافته اما در کشور چندین همکار دندان‌پزشک در دوره‌هاى مختلف موفق شده‌اند به شوراهاى شهرشان راه یافته و حتى ریاست شوراى شهر را بر عهده بگیرند من‌جمله:

دکتر سلمان سامانى عضو سابق شوراى شهر فاروج و قائم مقام فعلی وزیر کشو، دکتر بهرام پارسایى عضو سابق شوراى شهر شیراز و نماینده فعلى مردم شیراز در مجلس، دکتر محمدصادق باغستانى عضو شوراى شهر کرج، دکتر جواد ستارى عضو شوراى شهر مشهد و دکتر روح‌الله میرکهنوج عضو شوراى شهر جیرفت.


– به نظر می‌رسد دندان‌پزشکان تمایل چندانی به حضور در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی ندارند به ترتیبی که تعداد دندان‌پزشکانی که در رده‌های بالای سیاسی کشور مطرح شده‌اند به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. در حالی که پزشکان زیادی را در این عرصه‌ها می‌توان نام برد. دلیل آن را چه می‌دانید؟

متاسفانه همین‌طور است. علاقه به فعالیت‌هاى اجتماعى و سیاسى در همه رشته‌ها وجود دارد اما اینکه چرا همکاران دندان‌پزشک همانند سایر رشته‌ها تمایل زیادى به فعالیت‌هاى اجتماعى و سیاسى نشان نمى‌دهند شاید به این دلیل باشد که درآمد دندان‌پزشکان مرتبط با مقدار ساعت کارى‌شان است یعنى اختصاص دادن زمان بیشتر براى کار نسبت مستقیم با درآمد بالاتر دارد و از درآمد خودشان هم راضى هستند. پس با وجود علاقه‌مندى به موضوعات اجتماعى و سیاسى وقت کافى براى فعالیت ندارند.

البته همین عدم حضور یا عدم فعالیت باعث می‌شود دیگران تصور کنند آنها قشر مرفه و فارغ از دغدغه‌هاى اجتماعى دیگر اقشار هستند و این موضوع زمینه‌اى برای اجحاف و سخت‌گیرى نسبت به آنها در مواردى مثل پرداخت مالیات یا عوارض مختلف شهردارى و عدم افزایش تعرفه‌هاى خدمات دندان‌پزشکى می‌شود.

اما در حال حاضر شرایط کارى و درآمد براى دندان‌پزشکان دیگر مثل سابق نیست. احداث بى‌رویه دانشکده‌هاى دندان‌پزشکى که فارغ‌التحصیلان آنها به مرور به بازار کار اضافه خواهند شد، افزایش قیمت مواد و تجهیزات مصرفى و سایر هزینه‌ها در کنار ثابت ماندن تعرفه‌ها و اجبار به پرداختن مالیات‌هاى سنگین و عوارض مختلف، دندان‌پزشکان را به قشرى آسیب‌پذیر تبدیل خواهد کرد. بنابراین حضور دندان‌پزشکان در فعالیت‌هاى صنفى و انسجام و دفاع از حقوق‌شان امرى لازم و اجتناب‌ناپذیر است.


آدرس
کاوه فلک افلاکی،
تلفن:
-
محل تحصیل
ایران، اراک، دانشکده دندانپزشکی،
موقعیت روی نقشه