رضا حسین پور

حوزه فعالیت
مدرک تحصیلی

انتصاب دکتر رضا حسین‌پور به ریاست اداره کل درمان دندان‌پزشکی وزارت بهداشت

ملیکا بهزادی

گفتگو با دکتر رضا حسین‌پور، رئیس اداره کل درمان دندان‌پزشکی وزارت بهداشت


روز یکشنبه ۲۲ آذر ۹۴، هفتمین جلسه شورای سلامت دهان وزارت بهداشت، با حضور دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت، دکتر ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر و سایر اعضاء شورا با موضوع اصلاح و ارتقاء ساختار حوزه دندان‌پزشکی و سلامت دهان برگزار شد.

یکی از مهم‌ترین مصوبات این جلسه تشکیل اداره کل درمان دندان‌پزشکی بود. این اداره کل زیر مجموعه معاونت درمان وزارت بهداشت تشکیل خواهد شد.

تا امروز حوزه درمان دندان‌پزشکی با حجم گسترده اولویت‌ها و فعالیت‌ها، متولی مشخصی در وزارت بهداشت نداشت. اما با تشکیل این اداره یکی از مهم‌ترین خلاهای حوزه دندان‌پزشکی در ساختار وزارت بهداشت مرتفع شد.


با پیشنهاد وزیر بهداشت و رأی اعضاء شورا، دکتر رضا حسین پور به‌عنوان مدیرکل اداره مذکور انتخاب شد.


به همین مناسبت گفتگویی با ایشان داشتیم که در ادامه می‌خوانید:


گفتگوی اختصاصی سایت دندانه با دکتر رضا حسین‌پور را در زمینه اهداف تاسیس این اداره و اولویت‌های کاری آن بخوانید:


آقای دکتر حسین‌پور! هدف شورای سلامت دهان از تأسیس اداره کل دندان‌پزشکی را چه می‌دانید؟

واقعیت این است که طی دهه‌های گذشته به دلایل مختلف، ازجمله عدم رغبت دندان‌پزشکان به پذیرش مسئولیت‌های اجرایی؛ بخش دندان‌پزشکی در مجموعه تصمیم‌گیری‌های کلان نظام سلامت مغفول مانده است و نگاهی به سیاست‌ها، تصمیمات، برنامه‌ها و منابع اختصاص‌یافته، به‌خوبی این حقیقت را نشان می‌دهد. در نقد اقدامات صورت گرفته همین بس که بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های دندان‌پزشکی را مردم مستقیماً از جیب می‌پردازند.


خوشبختانه در دولت یازدهم و با اهتمام ویژه وزیر بهداشت به موضوع دندان‌پزشکی، ابتدا اداره سلامت دهان که عملاً نزدیک به یک دهه تعطیل‌شده بود، در معاونت بهداشت احیاء و بخشی از فعالیت‌های بهداشتی این حوزه ازجمله انجام وارنیش فلوراید عملیاتی شد. بااین‌همه بخش قابل‌توجهی از اقدامات موردنیاز بخش دندان‌پزشکی مربوط به حوزه درمان است که متأسفانه طی سالیان گذشته این حوزه کاملاً مغفول واقع‌شده و بسیاری از برنامه‌ها و اقدامات موردنیاز آن بلاتکلیف مانده بود.


کدام‌یک از اقدامات حوزه درمان دندان‌پزشکی جزو اولویت‌های شما هستند؟

اعتباربخشی و اعتبارسنجی مراکز دندان‌پزشکی، نظارت بر درمان، تعیین ارزش نسبی و تعرفه گذاری خدمات دندان‌پزشکی، تأمین منابع مالی موردنیاز و پوشش بیمه‌ای خدمات و بسیاری از اقدامات و اولویت‌های دیگر که همه و همه مطالبات امروز مردم در بخش دندان‌پزشکی به‌حساب می‌آیند ازجمله اقدامات اولویت‌دار هستند.


با توجه به وجود چالش‌های فراوان در این بخش، چقدر به بازدهی این اقدامات امیدوار هستید؟

روشن است که لازمه هر نوع موفقیت در این مسیر، همکاری همه حوزه‌ها ازجمله معاونت‌ها و ادارات مختلف وزارت بهداشت، شورای سلامت دهان، سازمان نظام پزشکی، انجمن‌ها و تشکل‌های دندان‌پزشکی، سازمان‌های بیمه‌گر پایه، شرکت‌های بیمه بازرگانی و سایر حوزه‌های سیاست‌گذار، تصمیم گیر و تأثیرگذار در حوزه دندان‌پزشکی است.


با توجه به نیاز آحاد جامعه به خدمات دندان‌پزشکی و سهم بالای oop (پرداخت از جیب) مردم در این بخش و همچنین با توجه به حمایت‌های دکتر هاشمی و نهایتاً با شناختی که از معاون محترم درمان، آقای دکتر آقاجانی دارم، امیدوارم حرکت در این مسیر به سرانجام مطلوب برسد.


آدرس
تهران، تهرانپارس، میدان پروین، شماره ۱۵
تلفن:
021-77873503