مهدی کاظم زاده عطوفی

حوزه فعالیت
عناوین فعالیت‌ها
مدرک تحصیلی

 


دندان‌پزشک، خواننده


دکتر مهدی کاظم‌زاده از ابتدای دهه ۷۰ با شاگردی نزد اساتید موسیقی چون رضا طباطبایی و مجید جهاندار خوانندگی را آغاز کرده و سال‌ها است در سبک پاپ کلاسیک به فعالیت مشغول است.


دکتر کاظم‌زاده، خواننده‌ی تیتراژ ابتدایی برنامه‌ی «ماه من»، ویژه‌برنامه سحرگاه ماه رمضان 1400 در شبکه سوم سیما بود که به این مناسبت گفتگویی با ایشان داشتیم.


– آقای دکتر کاظم‌زاده! با وجود اینکه شما سال‌ها است به خوانندگی ورود کرده‌اید، با جستجو در فضای مجازی آثار زیادی از شما نمی‌بینیم. دلیل توزیع نشدن کارهای شما چیست؟

پخش کردن کارهای موسیقیایی در ایران هزینه بسیار بالایی دارد و حتی گاهی از ساختن یک ترک موسیقی هزینه‌برتر است. وقتی شخصی با هزینه‌ی خودش موسیقی تولید می‌کند، تأمین هزینه توزیع آن‌ برایش سخت خواهد بود.

من سال ۹۷ تعدادی از کارهایم را توزیع کردم؛ اما از زمانی که هزینه توزیع و پخش خیلی بالا رفته، امکان این کار را پیدا نکردم و در حال حاضر ۳، ۴ ترک دارم که با بزرگان موسیقی کار کرده‌ام و نتوانسته‌ام آن‌ها را پخش کنم.


– با توجه به اینکه در حال حاضر توزیع آثار موسیقیایی به شکل آلبوم و سی‌دی مرسوم نیست، برای توزیع کار در فضای مجازی چه مشکلاتی وجود دارد؟

تبلیغ کار در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم هزینه‌های بسیار بالایی دارد و گاهی صفحات اینستاگرامی که دنبال‌کنندگان زیادی دارند یا سایت‌های شناخته شده چند ده میلیون تومان بابت پخش کردن یک کلیپ یا آهنگ درخواست می‌کنند.

معتقدم اگر بخواهم کارهایم را در گستره‌ی کوچکی توزیع کنم، زحمتی که خواننده و سایر عوامل کشیده‌اند هدر می‌رود؛ به همین دلیل از این کار صرف نظر کرده‌ام.


– با این حساب چگونه توانستید به تیتراژ خوانی تلویزیون که خواهان زیادی دارد و کار سختی است ورود کنید؟

پخش کارم در تلویزیون را مدیون استاد فرید سعادتمند هستم که برای سریال‌های تلویزیون کارهای زیادی ساخته‌اند. ما ۴ سال است با هم مشغول همکاری هستیم و شبکه ۳ سیما از ایشان خواسته بود برای تیتراژ کاری را معرفی کنند. استاد سعادتمند هم گفتند حس و حال یکی از کارهای من را برای سحر ماه مبارک رمضان مناسب می‌بینند و با تلاش بسیار این کار را برایم انجام دادند.


– بازخوردها نسبت به پخش کار شما از تلویزیون چگونه بود؟

البته برنامه‌ی «ماه من» با اذان صبح تمام می‌شود و کار من در تیتراژ اول پخش می‌شود. به همین دلیل نامی از من برده نشده و در سایت شبکه سه سیما هم قرار داده نشده‌ است. تنها آشنایان و نزدیکان از این موضوع مطلع شدند. شعر این کار از استاد محمد مهدی سیار و تنظیم آن از استاد حسام ناصری بوده است و بنابراین بازخوردهایی که از اطرافیان گرفت مثبت بود.

اساتید آواز آن را خیلی تائید کردند و موضوعی که نظر آنان را جلب کرد، این بود که بنده با هزینه شخصی خودم این کار را انجام دادم.


– با ورود به تیتراژ خوانی تلویزیون برای آینده هنری خود چه دورنمایی انتظار دارید؟

امیدوارم این تیتراژ خوانی پله‌ای برای اوج گرفتنم باشد. امیدوارم بتوانم در کار موسیقی تداوم داشته باشم؛ چرا که تداوم موضوع بسیار مهمی است. خواننده‌ای که بخواهد خوب کار کند هر ۱ ماه باید یک کار جدید ارائه دهد و آن را به گوش تعداد زیادی برساند.

در حال حاضر هدف مهم دیگری که دارم عرضه کردن کار هنری است. چرا که هیچ هنرمندی کاری انجام نمی‌دهد که آن را به تنهایی ببیند یا بشنود.


– با وجود نداشتن حامی مالی و وقت‌گیر بودن ساخت آثار موسیقیایی، پرداختن به این هنر برای شما چه توجیهی دارد؟

هدف شخص من از خوانندگی این است که به خدا نزدیک‌تر شوم و کمک کنم شنوندگان هم حس بهتری پیدا کنند. کارهای من بعد معنوی و مضمون عشق به خداوند دارند. وقتی شخصی به من می‌گوید با شنیدن کارم حس خوبی پیدا کرده برایم ارزشمند است.

تا به حال کار خوانندگی را به خاطر علاقه‌ام انجام داده‌ام و این همه هزینه توجیه اقتصادی ندارد. در ضمن برای مراحل مختلف تولید مجبورم چندین بار به تهران بیایم و باید کار دندان‌پزشکی را تعطیل کنم.

گاهی آن‌قدر تحت فشار قرار می‌گیرم که با خودم می‌گویم بهتر است این کار را کنار بگذارم؛ اما عشق به خوانندگی به نوعی با من عجین شده که نمی‌توانم این کار را انجام دهم.


– خواسته‌ی شما به‌عنوان یک هنرمند که آثارش تا به حال چندان به مخاطب شناسانده نشده‌اند چیست؟

خواهان این هستم به هنرمندانی که امکان توزیع کارهایشان را ندارند به نوعی کمک شود. در کشور ما تعداد زیادی هنرمند در عرصه‌ی موسیقی وجود دارند که از استعداد خوبی برخوردارند؛ اما از عهده هزینه‌ها برنمی‌آیند.

بنده به شخصه حدود ۵ کار آماده دارم که ۳ عدد از آن‌ها هم مجوز دارند. برای اخذ مجوز مشکلی ندارم؛ اما مشکل اصلی ما در حال حاضر توزیع است.



شماره نظام پزشکی:
78804
آدرس
اصفهان،
تلفن:
-