طاهره پرنمازه

حوزه فعالیت
عناوین فعالیت‌ها
مدرک تحصیلی

گفتگو با دکتر طاهره پرنمازه، نفر اول آزمون دستیاری دندان‌پزشکی۹۶


دکتر سیامک شایان ۱۱ شهریور ۱۳۹۶


راه موفقیت سخت است، باید اراده کنید!


ظهر روز یکشنبه ٢٢ مرداد نتایج چهل و چهارمین دوره آزمون دستیاری تخصصی دندان‌پزشکی سال۹۶ اعلام شد. امسال هزار و ششصد و دوازده دندان‌پزشک برای ظرفیت ۳۷۸ نفری رشته‌های تخصصی با هم رقابت کردند و از این میان ۵۱۷ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. فاتح اول این آزمون دکتر طاهره پرنمازه، دانش‌آموخته دانشکده دندان‌پزشکی شهید بهشتی بود. کسب این موفقیت بهانه‌ای شد تا به گفتگو با ایشان بنشینیم و درباره چند و چون برنامه‌‌ریزی درسی و راز و رمز موفقت در این آزمون بپرسیم.


دکتر پرنمازه متولد سال ۷۰ در تهران است و در  ۸۹  با رتبه ۸۸ به دانشگاه شهید بهشتی وارد شد. او بنا دارد در دوره تخصصی رشته ارتودنسی را در دانشکده دندان‌پزشکی تهران ادامه دهد و امیدوار است پس از اتمام تحصیل در کنار کار کلینیکی فرصت حضور در فضای آموزشی و تدریس را داشته باشد. در این گفتگو با ما همراه باشید:


– خانم دکتر پرنمازه! پیش از برگزاری آزمون چقدر احتمال می‌دادید که رتبه اول را کسب کنید؟


من قبل از آزمون، در دو آزمون آزمایشی شرکت کردم و در هر دوی آن‌ها رتبه اول را کسب کردم. به همین دلیل، انتظار رتبه تک‌رقمی را داشتم.


– پس از برگزاری آزمون چطور؟ اوضاع چگونه بود؟


بعد از آزمون حال خوبی داشتم و تقریباً از امتحانی که پشت سر گذاشته بودم راضی بودم. بعد از اینکه پاسخنامه آمد و درصدهایم را حساب کردم، فکر می‌کردم جزو پنج نفر اول باشم.


از واکنش‌های دوستان و خانواده پس از اعلام نتایج بگویید.


بعد از اعلام نتایج همه دوستان و آشنایان و اطرافیان به من خیلی لطف داشتند و خوشحالم کردند، اما خوشحالی پدر و مادرم که از اول خواهان آن بودم، بیشتر از همه برایم ارزش داشت.


– احتمالا طی این روزها بارها به این سوال پاسخ داده‌اید که چگونه درس خواندید و مطالعه و آمادگی برای آزمون دستیاری را از کی شروع کردید؟ زمان‌بندی‌تان چگونه بود و غیره. راز و رمز موفقیتتان را برای ما هم بگویید.


من از مرداد سال ۹۵ درس خواندن را شروع کردم، اما چون آن زمان اعلام شده بود که کتب مرجع ملی، منبع سؤالات آزمون دستیاری هستند، تا اواسط آبان این کتاب‌ها را خواندم، اما بعد از اینکه رفرنس‌ها تغییر کردند، از آخر آبان تا آخر سال، یک بار آن‌ها را مطالعه کردم و بعد از عید هم تا زمان آزمون دستیاری، چهار دور کتاب‌های رفرنس را مرور کردم.


– شما چقدر از همیاری کتاب‌ها و موسسات آمادگی آزمون برای آمادگی در امتحان دستیاری سود بردید؟


من از همان ابتدا می‌دانستم راه طولانی و سختی در پیش دارم که نمی‌توانم تنها و بدون راهنما آن را طی کنم. به همین دلیل سعی کردم از همان ابتدا با افرادی که سال‌های گذشته امتحان داده بودند، صحبت کنم و از آنان مشورت بطلبم.


– نقشه راه شما از این به بعد چگونه است؟ انتخاب اول شهر-رشته شما چیست؟


به امید خدا دوست دارم از این به بعد هم کار کنم و هم درس بخوانم. انتخاب اولم ارتودنسی دانشگاه تهران بود و امیدوارم دوره رزیدنتی خوبی را پشت سر بگذارم.


– خانم دکتر! چرا انتخاب اکثر نفرات اول آزمون دستیاری رشته ارتودنسی است؟ معیار شما برای انتخاب این رشته تخصصی چیست؟ واقعاً به آن علاقه دارید یا به خاطر بازار کار این رشته یا طبق روال معمول به عنوان نفر اول این رشته را انتخاب می‌کنید؟


من به همه رشته‌ها به یک اندازه علاقه داشتم و به همین دلیل تصمیم گرفتم که برای بهترین رتبه درس بخوانم تا دستم برای انتخاب رشته باز باشد. زمان انتخاب رشته هم ارتودنسی را از همه رشته‌ها برای خودم مناسب‌تر یافتم.


– اگر در آزمون امسال نمره و رتبه مورد نظرتان را نمی‌آوردید، چه می‌کردید؟ حاضر بودید رشته دیگری در دانشگاه دیگری را انتخاب کنید یا برای آزمون سال آینده برنامه‌ریزی می‌کردید؟


من از اول بنا را بر این گذاشتم که تمام تلاشم را به کار ببندم که رتبه خوبی بیاورم و به قول معروف کار را تمام کنم، اما فکر می‌کنم اگر رتبه مورد نظرم را کسب نمی‌کردم، رشته دیگری در شهر دیگری را انتخاب می‌کردم و به سال آینده فکر نمی‌کردم.


– به مساله آینده کاری خودتان و هم‌صنفانتان چقدر فکر کرده‌اید؟ برای حدود چهار سال دیگر که دانش‌آموخته شوید، شرایط بازار کار را چگونه می‌بینید؟


مسلماً در حال حاضر شرایط نسبت به زمانی که متخصصان ارتودنسی درآمد بالاتری داشتند، تغییر کرده و تقریباً همه متخصصین در یک سطح هستند و شرایط همه از نظر تراکم دانشکده و دندان‌پزشک و افزایش رقابت هم مساوی است، اما چون من به عنوان یک خانم نمی‌خواهم در آینده زیاد کار کنم، رشته سبکی را انتخاب کردم که با شرایطم هم‌خوانی داشته باشد.


– علاقه‌ای دارید پس از دانش‌آموختگی راه دانشگاه را پیش بگیرید یا وارد بازار کار شوید و به سمت مطب داری بروید؟


دوست دارم در آینده هم به تدریس و هم به کار کلینیکی بپردازم.


– آیا از آن دسته دانشجویانی بودید که در طی مدت تحصیل فقط درس خواندند یا به هنر و ورزش و سرگرمی خاصی هم می‌پردازید؟


من در دوران تحصیل در دندان‌پزشکی عمومی، تلاش می‌کردم به ورزش هم در کنار درسم بپردازم، اما در این یک سال که برای آزمون دستیاری درس می‌خواندم، همه چیز را کنار گذاشتم و فقط درس خواندم.


– پرسش آخر را بر عهده خودتان می‌گذاریم! یک سؤال از خودتان بپرسید و زحمت پاسخش را هم بکشید!


به نظرم این سؤال می‌تواند این باشد که آیا موفقیت در امتحان دستیاری دندان‌پزشکی کار سخت و دور از ذهنی است؟ در پاسخ دوست دارم به همکارانم بگویم که درست است که راه موفقیت در این امتحان سخت و طولانی است، اما اگر اراده کنند و برای آن به اندازه کافی تلاش کنند، قطعاً به هدف خود خواهند رسید.


آدرس
طاهره پرنمازه،
تلفن:
-
محل تحصیل
ایران، تهران، شهید بهشتی،
موقعیت روی نقشه