حمید عادلی نجفی

گفت و گو با دکتر حمید عادلی نجفی از سایت ایردن

سوابق تحصیلات دانشگاهی،آموزشی و فعالیت های علمی خود را شرح دهید:


درجه دکترای دندان پزشکی را با احراز رتبه اول از دانشکده دندان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۵۰ دریافت نموده وسپس برنامه های، تخصص خود را در رشته ارتودنسی با کسب درجه M.S. در همین رشته را از دانشگاه ایلینوی آمریکا در ۱۹۷۷به پایان رساندم. تز تحقیقاتی درجه ماستر، در زمینه کاربرد روش های: Multivariate Analyses در تشخیص و طرح درمان بیماران ارتودنسی بود که روش رقم گرایی: Digitization Systemرا با بهره گیری از سیستم آتومیشن برای تبدیل اطلاعات آناتومیکی به اعداد و برعکس،دررشته ارتودنسی به جهان معرفی می نمود وبه تبع آن جایزه معتبر:Down’s Award ،را نصیب بنده ساخت.

پیشینه و علاقه اینجانب در زمینه فوق موجب شد که آنالیز های سفالومتریک رابا بهره گیری از روش فوق الذکر و با استفاده از کامپیوتر برای نخستین بار در سال 1362 در ایران انجام دهم. استفاده ازاین فن آوری بتدریج با ارائه برنامه های نرم افرازی مرتبط در زمینه های مدیریت مطب و همچنین در امور تشخیص ناهنجاریهای” دندانی فکی، صورتی “، تعیین پیش آگهی تغییرات حاصل از رشد و درمان در بیماران ارتودنسی و ارتوسرجری، جایگاه خود را در حرفه پیدا نمود.


آیا برای بهره گیری از فن آوری کامپیوتر دراین حرفه دوره های خاصی را گذرانیده اید؟


همزمان با طی دوره تخصصی، گواهینامه های برنامه نویسی به زبان :Fortran را از انستیتو تکنولوژی شیکاگو در سال ۱۹۷۶دریافت نمودم که یک پیش نیاز برای انجام تز تحقیقاتی خود محسوب می شد.متعاقبا با معرفی کامپیوترهای :PC به دنیا در دهه ۱۹۸۰، برنامه های نرم افرازی کاربردی متعدد و متنوعی نیز در حرفه ارتودنسی تهیه و ارائه شد که تاکنون رشد و استفاده چشمگیری داشته اند.بدلیل علاقه شخصی و همسوئی با اینگونه پیشرفت ها در دوره های مختلفی در سالهای گذشته شرکت نمودم که اهم آنها عبارتند از :

۱- دریافت گواهینامه شرکت دردوره نرم افراز:IACT ،برای تشخیص ناهنجاریها و روش های مکانوتراپی مرتبط از سازمان :IACT ،آلاباما آمریکا،۱۹۹۵.

۲- دریافت گواهینامه های شرکت در دوره های آموزشی- کاربردی تشخیص و طرح درمان 2D از سازمان:Dento-Facial Planner ،تورنتو کانادا، ۱۹۹۸ و سئول کره جنوبی ،۲۰۰۲.

۳- گواهینامه شرکت در برنامه آموزشی مدیریت مطب ازبخش :Data & Informative دانشگاه توسن آریزونای آمریکا ،۱۹۹۸.

۴- دریافت گواهینامه های شرکت در گواهینامه آموزش کاربردی :Interactive بروش های 3D با کاربرد نرم افراز های خاص برای سفالومتریک و طراحی صورت و جمجمه بمنظور تشخیص ناهنجاری های” دندانی فکی، صورتی”، شرکت : Dolphin Imaging ، کالیفرنیا آمریکا، ۲۰۰۶.

۵- شرکت دربرنامه های آموزش Orthodontic Digital Planning System :، ازشرکت: Cadent ،سانفرانسیسکو آمریکا ، ۲۰۰۹.


در سال ۲۰۰۶ حرفه ارتودونسی درایران دربالاترین سطح جهانی شما بعنوان یکی ازارتودونتیست های پیشرو برجسته درحرفه معرفی شدید که گزارش آن درمجله رسمی فدارسیون جهانی ارتودونتیست ها: World Journal of Orthodontics به چاپ رسید. ممکن است در این زمینه توضیحات بیشری بدهید؟


Professor Carla Evans ریئس کمیته آموزش انجمن ارتودونتسیت های آمریکا، ریئس بخش ارتودونسی دانشگاه ایلینوی و دبیر ژورنال :WFO ،به دعوت مسئولان کنگره سالیانه انجمن ارتودونتیست های ایران برای ایراد سخنرانی و برگزاری دوره باز آموزی، به ایران آمدند واوقاتی را در مطب اینجانب گذراندند. فرصت مناسبی بود تاایشان به نحوه درمان بیماران ارتودونسی در ایران آشنا گردیده و از محتوای برنامه های علمی کنگره نیز آگاه شوند. از جمله موارد قابل ذکر، مدیریت بروز مطب اینجانب به سیستم :Paperless و با بهره گیری از فن آوری پیشرفته نرم وسخت افزاری بود که مورد توجه ایشان قرار گرفت. مشاهدات و آگاهی های یاد شده در زمینه های دانش ارتودونسی و کیفیت ارائه خدمات درمانی در ایران، موجبات تهیه گزارشی را فراهم آورد که در ژورنال رسمی آن فدراسیون به چاپ رسید. این مقاله حرفه ارتودونسی را درایران پیشگام در ارائه کیفی خدمات درمانی و در بالاترین سطح جهانی، معرفی نموده است.


سمت ها و مسئولیت های حرفه ای شما چه بوده اند؟


اهم سمت های اینجانب در سه دهه گذشته بشرح زیر می باشند:

۱- رئیس هیئت مدیره و مدیر اجرایی جامعه دندانپزشکی ایران.

۲- رییس هیئت مدیره و مدیر اجرایی مجمع دندانپزشکان ایران.

۳- دبیر انجمن ارتودونتیست های ایران در سه دوره.

۴- دبیر شورایعالی جامعه دندانپزشکی ایران.

۵- رییس بیست ودومین کنگره علمی و نمایشگاه بین المللی جامعه دندانپزشکی ایران.

۶- مدیر مسئول مجله علمی جامعه دندانپزشکی ایران.

۷- رییس کمیته علمی جامعه دندانپزشکی ایران.

۸- عضویت و مشارکت در شورای برگزاری حدود بیست کنگره علمی در جامعه، انجمن دندانپزشکی و جوامع تخصصی در ایران.

۹- مدیربرنامه های آموزشی تخصصی رشته ارتودونسی دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شهید بهشتی.

۱۰- معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شهید بهشتی.

۱۱- کارشناس هیئت های بدوی و عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران.


تقدیرنامه ها و نشان های شما چه می باشند؟


۱- تقدیرنامه احراز رتبه اول فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی از وزارت فرهنگ و علوم ایران.

۲- دریافت مدال درجه 1 فرهنگ در رشته دندانپزشکی در ایران.

۳- دریافت جایزه کلنیکی در رشته ارتودونسی :Down’s Award ،بعنوان فارغ التحصیل ممتاز از دانشگاه ایلی نوی آمریکا.

۴- دریافت حدود 80 تقدیر نامه و لوح برای ایراد سخنرانی های علمی در کشور.

۵- دریافت بیش از 30 تقدیر نامه برای ایراد سخنرانی و دوره های باز آموزی در خارج از کشور.

۶- دریافت تقدیر نامه بمناسبت انتخاب کارشناس نمونه هئیت های انتظامی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران.


آیافلوشیپ سازمانهای جهانی دیگری را در حرفه دندان پزشکی، در کارنامه خود دارید؟


ابتدا احراز درجه F.I.C.D. در سال1990 از کالج بین المللی دندانپزشکان می باشد و سپس در سال ۱۹۹۱ به فلوشیپی کالج دندانپزشکان آمریکا نایل شدم که به درجه معتبر : F.A.C.D. منتهی شد که بعد از مرحوم دکتر حسین نواب، در حال حاضر تنها دارنده این درجه در ایران می باشم.

همچنین فلوشیپ آکادمی پیرفوشارد در حرفه دندانپزشکی نیزدر سال ۱۹۹۱ برای بنده محقق شد که به درجه : F.P.F.A از آن آکادمی مفتخر شدم، و بالاخره احراز درجه M.I.C.D. در اکتبر سال ۲۰۱۰ می باشد که همانطور که در قبل نیز بیان گردید، والاترین و پر افتخارترین درجه در کالج در جهان محسوب می گردد.


شماره نظام پزشکی:
10434
آدرس
تهران، میدان آرژانتین ، خیابان الوند، پلاک۳۸/۱
تلفن:
021-88794507
021-88885192
فکس:
021-88799370
محل تحصیل
آمریکا، شیکاگو، ایلینوی، 1356
ایران، تهران، شهید بهشتی، 1350