امیر حسین سام

حوزه فعالیت
عناوین فعالیت‌ها
مدرک تحصیلی
رشته

دکتر امیرحسین سام (زادۀ ۱۸ تیر ۱۳۵۷) پزشک، شاعر، نوازنده سه‌تار و آهنگساز موسیقی سنتی است.


او در حال حاضر رئیس مدرسه پزشکی دانشگاه امپریال کالج لندن است.


وی در زمینۀ تحقیقات آموزش پزشکی چهره‌ای بین‌المللی به شمار می‌رود و مؤلف چندین کتاب درسی در زمینۀ پزشکی، غدد درون‌ریز و همچنین مقالات پژوهشی است. دکتر امیرحسین سام سال 1398 به ریاست مدرسه‌ پزشکی دانشگاه امپریال کالج لندن منصوب شد. این دانشگاه در رده‌بندی‌های علمی همواره در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان بوده است.



سوابق علمی


دکتر سام سال ۲۰۰۳ میلادی از دانشگاه یو‌سی‌ال در رشته پزشکی با اخذ رتبه نخست فارغ‌التحصیل شد و سپس به ادامه تحصیل و فعالیت در دانشگاه‌های هاروارد و آکسفورد پرداخت. او علاوه بر تخصص داخلی و فوق تخصص غدد، از امپریال کالج لندن دکترای نورواندوکرینولوژی دارد. سام در بیمارستان‌های هرسمیث و چرینگ‌کراس لندن طبابت می‌کند و سابقه مدیریت مطالعات بالینی در بیمارستان چرینگ‌کراس و ریاست امتحانات دانشگاه امپریال کالج لندن را در کارنامه‌اش دارد.


دکتر امیرحسین سام از سال ۱۳۸۵ در دوره‌های آموزشی علمی و بالینی متعددی در دانشگاه امپریال کالج لندن تدریس کرده‌ و چندین پروژهٔ مربوط به امتحانات پزشکی را در شورای دانشکده‌های پزشکی (Medical Schools Council) و شورای عمومی پزشکی (General Medical Council) را در بریتانیا مدیریت کرده است. او سال ۱۳۹۴ مدال پرزیدنت امپریال کالج را در زمینه‌ی آموزش دریافت کرد و تاکنون مقاله‌های تحقیقی متعدّد و چندین جلد کتاب پزشکی مرجع منتشر کرده است.



سوابق هنری


امیرحسین سام آموزش سه‌تار را از هشت سالگی نزد بهنام وادانی در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آغاز کرد. در ۱۲ سالگی نخستین اشعار او در ماهنامه ادبستان و روزنامه اطلاعات که سردبیری آن‌ها را پدرش بر عهده داشت به چاپ رسید. در پانزده سالگی به همراه خانواده‌اش به بریتانیا مهاجرت کرد و ضمن تحصیل در رشته پزشکی، به تدریس سه‌تار و تحقیق در زمینه موسیقی سنتی پرداخت.


او همچنین نوازنده‌ برجسته‌ سه‌تار و آهنگساز موسیقی ایرانی است. امیرحسین سام در سال ۱۳۸۴ گروه موسیقی «سایه» را تشکیل داد و چند کنسرت با همکاری دیگر هنرمندان در پاریس و لندن اجرا کرد.


مجموعه شعر «حیرانی شبانه» و آلبوم‌های «زرد، سرخ، ارغوانی»، «آواز سکوت» و «می‌دانم که می‌آیی» از آثار او در شعر و موسیقی ایرانی‌ است و از جمله آثار او در زمینۀ موسیقی سنتی می‌توان به آلبوم‌های «زرد سرخ ارغوانی»، «ماوراءالنهر»، «آواز سکوت» و «می‌دانم که می‌آیی» اشاره کرد.


 


آدرس
امیر حسین سام، کالج سلطنتی لندن
تلفن:
-
شبکه های اجتماعی
محل تحصیل
آمریکا، لس آنجلس، یو سی ال،
سال تولد
09/07/1978