جلال جلال شکوهی

حوزه فعالیت
مدرک تحصیلی
رشته

متخصص رادیولوژی، رییس انجمن رادیولوژی ایران و…


از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جلال جلال شکوهی (زاده: آبان ۱۳۲۹ ، مراغه)، رادیولوژیست، نویسنده و پژوهشگر دیرینه‌شناسی و فرهنگ است. وی رییس انجمن رادیولوژی ایران و نخستین کسی است که از مردان نمکی نمونه‌سازی پلیمری کرده‌است. در سال ۱۳۹۱ نیز او نامزد ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی برای ریاست این سازمان بود.


زندگی‌نامه

جلال جلال شکوهی در سال ۱۳۲۹ در مراغه از توابع آذربایجان شرقی به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در همان‌جا گذراند و سپس برای ادامه تحصیل راهی مشهد شد. وی در سال ۱۳۵۶ ضمن ارائهٔ تزی با عنوان “کریوتراپی و کریوسرجری در گوش و حلق و بینی” در رشتهٔ پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد فارغ‌التحصیل شد و سپس تحصیلات خود را در زمینهٔ رادیولوژی با تز “آنژیوگرافی مجروحین جنگی” تا در یافت بورد تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد.


پس از گذراندن تحصیلات آکادمیک در ایران وی همچنین دوره‌های گوناگونی را در زمینهٔ رادیولوژی پیشرفته، اولتراسوند، MRI و اینترونشن در آلمان گذارند و فوق تخصص خود را نیز در زمینه «سر و گردن» دریافت کرد.


وی در طول سال‌های فعالیت خود عضو هیئت علمی بیمارستان شهید چمران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی بوده و چندین سال با بیمارستان لقمان حکیم نیز همکاری داشته‌است.


جلال شکوهی هم‌اکنون رییس انجمن رادیولوژی ایران است و سال‌ها فعالیت در این زمینه، وی را به یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌ها در دانش رادیولوژی ایران تبدیل کرده‌است.


فعالیت‌های علمی و فرهنگی

فعالیت‌های جلال جلال شکوهی دامنهٔ گسترده‌ای از پزشکی و فرهنگ را دربر می‌گیرد. علاوه بر چندین دهه فعالیت در زمینهٔ پزشکی و رادیولوژی که رشتهٔ تخصصی وی است، تاکنون چندین کتاب نیز در حوزهٔ تاریخی و فرهنگی به نگارش در آورده است.


یکی از شناخته شده‌ترین فعالیت‌های وی پروژه‌ای است که با همکاری سازمان میراث فرهنگی، موزه ایران باستان و موزه زنجان در زمینهٔ تصویرنگاری و سی تی اسکن از مردان نمکی، تعدادی از اشیای تاریخی از جمله سفالینه‌ها و فلزات و تعیین سن آن‌ها انجام داده است. این پروژه در سال ۱۳۸۴ کلید خورد و در ادامه به ساخت نخستین نمونه‌های پلیمری جمجمهٔ مردان نمکی انجامید.


جلال شکوهی پیرامون این موضوع در همایش‌های متعددی به ارائۀ مقالات علمی پرداخته و در برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با مردان نمکی نیز، در ایران و ژاپن به عنوان کارشناس علمی، انسان‌شناسی و جامعه شناسی حضور داشته‌است. از جملۀ این برنامه‌ها می‌توان به مستند “مردان نمکی” ساخته حسن دهقان اشاره کرد. وی هم‌اکنون نیز به عنوان مشاور تصویرنگاری اشیاء تاریخی با سازمان میراث فرهنگی همکاری دارد.


شکوهی هم‌چنین به عنوان رادیولوژیست فعالیت‌های متفاوتی را انجام داده است. وی که ریاست انجمن رادیولوژیست‌های ایران را بر عهده دارد تاکنون مقالات متعددی در مجلات اطلاعات علمی، مهندسی پزشکی و مدیریت رادیولوژی ارائه کرده‌است. او با سازمان پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی نیز در کمیسیون‌ها و همایش‌های پزشکی همکاری دارد.


وی هم‌چنین بنیانگذار تعاونی رادیولوژیست‌ها و چندین مجلۀ تخصصی رادیولوژی در ایران است و با مجله IJR که با همکاری دانشگاه تهران منتشر می‌شود و مجله دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری دارد. هم‌چنین مقالات متعددی در زمینۀ کاربردهای گوناگون رادیولوژی از سوی او منتشر شده‌است.[۶]


شکوهی کتاب‌های گوناگونی را نیز تألیف و ترجمه کرده‌است که از جمله مهم‌ترین آثار تخصصی وی که مورد استناد دانشگاهیان قرار می‌گیرد، می‌توان به “تصویربرداری پزشکی به زبان ساده” و “اورتوپدی و MRI” اشاره کرد.


وی چندین دوره دبیر کنگرهٔ سالانهٔ انجمن رادیولوژی ایران بوده و در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ نیز دبیری کنگره اروپا و خاورمیانه ستون مهره‌ها را در شهرهای ابوظبی و کیش بر عهده داشته‌است. علاوه بر این در سال ۱۳۷۹ نیز با معرفی انجمن رادیولوژی ایران به عنوان پزشک نمونهٔ نظام پزشکی برگزیده شده‌است.


از فعالیت‌های فرهنگی او نیز می‌توان به چاپ چندین کتاب در زمینهٔ تاریخی و سفرنامه اشاره کرد. علاوه بر این او رئیس بنیاد شکوهی است که به چاپ و نشر کتب خطی و متون کهن می‌پردازد.


یوسف بیگ‌باباپور مصحح و مدیرعامل بنیاد شکوهی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر گفت: بنیاد شکوهی به تازگی با حمایت دکتر جلال جلال‌شکوهی تأسیس شده و حوزه فعالیت آن به‌طور تخصصی، فقط نشر متون و نسخ خطی است. دکتر جلال‌شکوهی رئیس انجمن رادیولوژی ایران است و به دلیل علاقه‌ای که به فرهنگ ایران دارد، سرمایه‌ خود را برای تأسیس این بنیاد و انتشار کتاب‌های آن هزینه کرده‌است.


وی افزود: دکتر جلال‌‌شکوهی از نوادگان اهلی شیرازی، شاعر نامی ایرانی است. این بنیاد برای تصحیح و انتشار نسخ خطی ایرانی و اسلامی تأسیس شده و هیئت مدیره آن متشکل از یک گروه 5 نفره است و من نیز به مدیرعاملی بنیاد منصوب شده‌ام.


آثار مکتوب و منتشرشده

متن و تصویربرداری نوروسرجری به زبان انگلیسی و آلمانی به همراه “آرمین نوروزی”

پارادولیا در رادیولوژی و تصویر پزشکی (انگلیسی)؛ چاپ انگلستان به عنوان نوآوری انحصاری

اورتوپدی و MRI

پاتولوژی در رادیولوژی در دو جلد

تجهیزات رادیولوژی ایران

فرهنگ و بهداشت آبریزگاه

استفاده‌های غیر پزشکی از اشعه ایکس

نظارت بر “اصول تصویربرداری تشخیصی”

درسنامه پرتوشناسی بالینی

میرزا حسن شکوهی

فهرست دستنویس‌های ترکی در کتابخانه‌های جهان

سونوگرافی

مواد حاجب در رادیولوژی

فرهنگ ترافیک

تألیف و احیاء متون تاریخی شهرستان مراغه

چاپ مقاله در مجله آنال رادیولوژی فرانسه

کنترل درد در رادیولوژی اینتر و نشنال، چهارمین همایش مطالعه درد در ایران

کیست هیداتید قلبی و ام‌آرآی، تالاسمی در ستون مهره‌ها؛ مجلهٔ پزشکی شیراز و سخنرانی در کنگرهٔ اروپایی ECR

تاریخ رادیولوژی ایران؛ مجلهٔ AIM


آدرس
جلال جلال شکوهی،
تلفن:
-