علی اصغر هنرمند

حوزه فعالیت
عناوین فعالیت‌ها
مدرک تحصیلی
رشته

نامش هنرمند، پیشه اش پزشکی، شهرتش نارنجی


مهدیکا: آقای علی اصغر هنرمند عزیز، جنابعالی علی رغم آنکه در زمینه پزشکی تحصیل کرده اید اما یکی از سرشناس ترین افراد در حوزه فناوری بوده و مدیریت برند نارنجی را به عهده دارید، رنگی پرانرژی که به نماد فناوری مبدلش نموده اید، وبسایتی که به عنوان یک مرجع شناخته شده و معتبر، سیراب کننده عاشقان فناوری است، برخی از کارگردانان فیلم های سینمایی با یاری گرفتن از تیم خود آثاری را خلق می کنند که با وجود ظاهری ساده، بسیار جذاب و پربیننده می شود، بسیاری از منتقدین نیز به بررسی علل موفقیت فیلم پرداخته و دلایلشان را ذکر می کنند اما همیشه نکات بسیار ریز ناگفته ای باقی می ماند که فقط کارگردانان از آن با خبرند، شما به عنوان کارگردان فیلم پربیننده و تاثیر گذار نارنجی بر رعایت کدام نکات تکیه کردید که کمتر دیده می شوند اما بسیار کارآمد بوده اند؟


علی اصغر هنرمند: شاید مهم ترین عامل رشد این بوده که واقعا به دنبال شهرت یا درآمد نبوده ایم. نارنجی یک کار تیمی است و همانطور که همیشه تاکید کرده ایم از افرادی تشکیل شده که عاشق فناوری هستند. وقتی روی چیزی کار کنید که عاشق اش هستید، می توانید اطمینان داشته باشید که مسیر خودش را پیدا می کند. مهم تر اینکه شما باید به دنبال رفتار حرفه ای و رعایت معیارهای کاری باشید. ما در کارمان به دقت به معیارهای حرفه کاری و به خصوص معیارهای روزنامه نگاری توجه می کنیم. دقت و وسواس روی همین جزئیات است که یک کار را نسبت به بقیه متفاوت می کند.


مهدیکا: شما پزشک هستید و از میزان استفاده از فناوری در میان پزشکان ایرانی با خبرید، از نظر شما کشور ما در زمینه فناوری های پزشکی در چه جایگاهی قرار داشته و پزشک های ایرانی تا چه میزان به استفاده از فناوری های نو علاقه نشان می دهند؟


علی اصغر هنرمند: پزشکان ایرانی عاشق فناوری هستند اما سرعت حرکت بدنه و ساختار بهداشتی و درمانی کشور به سوی فناوری کند و در بعضی جاها اشتباه است. همیشه یک فاصله زمانی وجود دارد بین از راه رسیدن یک فناوری در کشورهای غربی و در دسترس بودن آن در کشوری مانند ایران. طی چند سال گذشته می بینیم که این فاصله در حال کاهش است. برای مثال اگر یک تلفن هوشمند پرطرفدار امروز وارد بازار اروپا بشود می توانید چند روز بعد آن را در بازار تهران پیدا کنید. البته با قیمت بالا. اما تا چند سال پیش وضعیت به این شکل نبود و گاهی اوقات ماه ها و حتی سال ها طول می کشید که چنین محصولی به بازار ایران هم وارد شود. این تغییر به خاطر رشد تقاضای بازار است که سبب شده فناوری سریع تر وارد بازار ما بشود. اما متاسفانه در فناوری های پزشکی هنوز شاهد چنین سرعتی نیستیم. از طرف دیگر سیستم درمانی و بهداشتی ما در سطح مدیریت به دلیل عدم آشنایی با فناوری و توانایی های آن، تمایل کمتری به این سو نشان می دهند. بنابراین شما بیشتر استفاده پزشکان را در استفاده از تبلت و تلفن هوشمند و اپلیکیشن های پزشکی مرتبط می بینید و تغییرات فناوری کلان در سطح درمانگاه، بیمارستان و کشوری کمتر دیده می شود.


مهدیکا: برخی معتقدند که ایرانی ها توان انجام کارهای تیمی را ندارند، اما نارنجی حاصل یک کار تیمی موفق است، از نظر جنابعالی چه عواملی موجب شکست افراد در انجام کارهای تیمی شده و چه راه حلی برای افزایش ظرفیت کار گروهی توصیه می کنید؟


علی اصغر هنرمند: اتفاقا یکی از دلایل راه اندازی نارنجی همین موضوع بود. در ایران وبلاگ ها و وب سایت ها شخصی موفق زیادی داشتیم اما یک کار گروهی موفق کمیاب بود. در حالی که میدیدیم که کارهای گروهی به مراتب موفق تر و پر طرفدار تر می شوند. این تصور عمومی از عدم توان انجام کار گروهی توسط ایرانی ها هم مزید علت شد که با خودمان بگوییم: برویم یک کار گروهی انجام بدهیم تا نشان دهیم که اینجا هم می توان کار گروهی خوب انجام داد. به نظرم وقتی اعضای یک تیم روی این موضوع به توافق برسند که اصلا یکی از اهداف کار این است که نشان بدهیم «کار گروهی» می کنیم، آن موقع بسیاری از مشکلات مسیر، خود به خود رفع می شود. البته انجام یک کار گروهی مستلزم رعایت کردن نکات زیادی است که توضیحات آن خودش یک کتاب می شود.


مهدیکا: جویس برادرز میگه”کسی که علاقه مند به موفقیت است باید به شکست به صورت یک بخش سالم و اجتناب ناپذیر فرایند به بالا رسیدن بنگرد.” خیلی ها امروز شما رو میبینند و تصور میکنند آقای هنرمند از همان روز اول بدون اینکه شکستی رو تجربه کنه به موفقیت رسیده، آیا شما به جمله جویس برادرز معتقد هستید؟


علی اصغر هنرمند: کاملا درست است. همه هم این موضوع را می دانند و افراد زیادی می گویند “شکست پل پیروزی است” اما همین افراد وقتی که در مسیرشان شکست می خورند اولین کاری که انجام می دهند این است که راه شان را عوض می کنند. نارنجی و دیگر کارهای ما هم حاصل تجربه های موفق و ناموفق قبلی است. ممکن است بدانید که شروع فعالیت جدی ما در اینترنت به سال ۱۳۸۱ برمیگردد. در حالی که نارنجی سال ۱۳۸۶ تاسیس شده. قبل از آن ما چندین پروژه بزرگ و کوچک داشتیم. سایت هایی مانند گواشیر که حاوی چندین هزار مقاله در شاخه های مختلف بود. یا یک پروژه بزرگ تجارت الکترونیک که در نهایت موفق نبود. پروژه ای مانند نارنجی حاصل تمام این تجربیات قبلی است و اگر آنها نبودند نارنجی هیچ وقت به اینجا نمی رسید. اما افراد زیادی را می بینیم که برای نخستین بار یک پروژه را شروع می کنند و انتظار دارند که طی چند ماه اول به موفقیت برسد. همیشه به افرادی که می خواهند وارد کار در دنیای وب بشوند گفته ام که پروژه های اول تان را برای شکست خوردن شروع کنید. منظورم این نیست که حتما در اولین پروژه ها شکست می خورید. اما احتمال شکست نخستین گام ها در هر کاری بسیار زیاد است و واقعا نیاز است در چند پروژه بالا و پایین بشویم تا تجربه های لازم را برای انجام کارهای موفق به دست آوریم.


مهدیکا: اگر نارنجی رو در کنار سایر سایت های موفق در حوزه فناوری ببینیم، مهمترین نقاط تمایز نارنجی از سایت های مشابه چیه؟ نارنجی آغازگر چه حرکت ها و ایده هایی بوده؟


علی اصغر هنرمند: نارنجی مسیر خاص خودش را طی می کند و هدف اش ساده است: ما فناوری را دوست داریم و می خواهیم آن را با دیگران در قالبی حرفه ای به اشتراک بگذاریم. اما این روزها سایت ها و وبلاگ های فناوری زیادی را می بینیم که هدف شان این طور تعریف شده: ما به دنبال کسب درآمد و بازدید کننده هستیم و برای رسیدن به این هدف هر کاری می کنیم. من هیچ وقت نارنجی را یک «ایده» نمی دانم. چرا که نارنجی در واقع برداشتی ایرانی است از وبلاگ های فناوری انگلیسی زبان. موضوعی مثل کسب درآمد برای ما هم اهمیت زیادی دارد اما هیچ وقت سبب نشده که هدف ما تغییر کند. برای مثال این انتقاد را زیاد می شنویم که در نارنجی تبلیغات زیادی می بینید. اما من شخصا ترجیح می دهم که تبلیغات نارنجی زیاد باشد تا اینکه بخواهم در مطالب به صورت پنهان برای شخص یا شرکتی تبلیغ کنیم. کاری که متاسفانه این روزها زیاد انجام می شود. اما در مورد اینکه نارنجی سبب چه حرکت ها و تغییراتی شده، من نمی توانم نظر بدهم و این را باید به عهده خوانندگان و شما بگذاریم.


مهدیکا: آقای هنرمند عزیز، جنابعالی الان مدیر یک سایت موفق هستید، اما برای موفق ماندن چه کارهایی انجام می دهید؟ آیا اگه یک سایت به موفقیت رسید، تضمیمنی برای موفق ماندنش وجود داره؟


علی اصغر هنرمند: اتفاقا در دنیای پویای فناوری و اینترنت سرعت رشد و سقوط نسبتا زیاد است. بنابراین نارنجی هم همیشه باید تلاش کند تا با سرعت مناسبی خودش را با تغییرات دنیای وب وفق دهد. لازم است که درک درستی از کاربران و تغییرات اینترنت داشته باشید تا بتوانید خودتان را با آنها مطابقت دهید. این موضوع شامل چیزهای مختلفی می شود. از روش های مختلف اطلاع رسانی گرفته تا شبکه های اجتماعی و حتی نکات فنی.


مهدیکا: نام نارنجی چقدر به شما کمک کرده؟ اگر به جای نارنجی از یک نام عمومی استفاده کرده و به عنوان مثال دامنه fanavari.ir رو برای این سایت انتخاب می کردید، آیا باز هم به همین موفقیت ها می رسیدید؟


علی اصغر هنرمند: فکر می کنم انتخاب یک اسم خاص و متفاوت کمک بزرگی به ساخت یک برند می کند. استفاده از اسم های عمومی معمولا نمی تواند یک دستگیره در ذهن خواننده ایجاد کند تا به سایت شما برگردند. بنابراین فکر می کنم انتخاب اسم نارنجی هم در این مسیر کمک کننده بوده است. البته نظر شخصی ام این است که نباید برای پیدا کردن اسم وقت زیادی صرف کرد. انتخاب اسم نارنجی حاصل حدود ۱۵ دقیقه فکر کردن بود. برای نردبان هم فرایند مشابهی طی شد. یک شب در مراسم تولد نارنجی که دور هم جمع شده بودیم یک ماگ به عنوان جایزه روی میز گذاشتیم و گفتیم که می خواهیم برای سایت جدید مان اسم انتخاب کنیم. شرایط انتخاب اسم هم این بود که با حرف «ن» شروع شود و دامنه آن هم آزاد و قابل ثبت باشد. ظرف چند دقیقه اسم «نردبان» کشف شد و همانجا ثبت اش کردیم.


مهدیکا: مراسم انتخاب نام جالبی برای نردبان داشتید، تصور میکنم شرایط نارنجی و نردبان از لحاظ زمان آغاز به کار خیلی متفاوت هست، جنابعالی در حالی نردبان رو آغاز کردید که سایت های فعال در زمینه آموزش های وب قابل شمارش نیستند و رقبای زیادی دارید، با این همه چه چیزی شما رو به موفقیت نردبان امیدوار میکنه و چه مسیر تازه ای رو برای نردبان انتخاب کردید؟


علی اصغر هنرمند: انگیزه نردبان هم مانند نارنجی است. ما نردبان را راه اندازی کردیم تا به علاقمندی مان بپردازیم و همین برای ما کافی است. استقبال گسترده از نردبان طی دو ماه گذشته هم نشان داده که هنوز فضای زیادی برای کار کردن در این حوزه وجود دارد. سایت های خوب مختلفی هم اکنون در این شاخه کار می کنند اما اگر به نردبان سر بزنید متوجه می شوید که زاویه دید متفاوتی دارد. از طرف دیگر بسیاری از کسانی که نارنجی را می شناسند، از تخصص اصلی ما اطلاع ندارند. ما از سال ۱۳۸۱ به صورت تخصصی روی موضوع فناوری های اینترنت و توسعه وب کار می کنیم. مشکل بزرگی که در این شاخه وجود دارد این است که سیستم آموزش آکادمیک برای این تخصص در ایران وجود ندارد. در دانشگاه های ما این شاخه کاری تدریس نمی شود و فقط کسانی که خودشان به این موضوع علاقه دارند به صورت جسته و گریخته و با مطالعه شخصی آن را فرا گرفته اند و همین موضوع سبب شده که توانایی ها و اطلاعات کاملا متفاوتی داشته باشند. این علم کاملا جوان است و اگر همه اینها را کنار هم بگذارید متوجه می شوید که در حاضر چه مشکلاتی در مسیر آن قرار دارد. از طرف دیگر بازار کار بسیار بزرگی برای آن وجود دارد و کمبود متخصص سبب شده که بسیاری از پروژه ها با کیفیت بد اجرا شوند. برای همین ما از همان بدو آغاز به کار در سال ۸۱ یک سیستم آموزشی حضوری راه اندازی کردیم که از میان افراد علاقمند کارآموزانی انتخاب شده و به یادگیری توسعه وب می پرداختند. اما ظرفیت پذیرش و آموزش ما برای چنین افرادی بسیار محدود است و انرژی زیادی می برد. به خصوص اینکه به صورت حضوری و از نزدیک بوده است. حالا نردبان کمک می کند تا طیف گسترده تری از مخاطبان علاقمند را پوشش دهیم. هر چند نردبان کار آموزش حضوری و از نزدیک را نمی کند اما به خوبی مسیر را به علاقمندان نشان می دهد و نکاتی را پوشش می دهد که ممکن است جای دیگری پیدا نشود.


مهدیکا: اخیرا در کنار لوگوی نارنجی، لوگوی نردبان را با سایزی کوچکتر قرار داده اید و در نردبان نیز عکس اینکار را کرده اید تا جا به جایی بین دو سایت به راحتی انجام شود، اما آنچه در این میان توجه را جلب می کند نوار قرمز رنگی است که این احساس را به مخاطب می دهد که جای خالی لوگوی یک سایت قرمز رنگ است، آیا قرار است سایت سومی هم به جمع نارنجی و نردبان بپیوندد؟


علی اصغر هنرمند: بله هنوز جای یک سایت جدید خالی است! خوانندگان نامش را «قرمزی» گذاشته اند که من را یاد شنل قرمزی می اندازد. اما اجازه بدهید زمانش که رسید، خودش ظاهر می شود و خودش را معرفی می کند.


مهدیکا: افرادی هستند که با تاثیر گرفتن از سایت شما و به خاطر علاقه ای که به فناوری دارند به سمت ایجاد سایت های مشابه میرن، جنابعالی سال ۸۶ شروع کردید و اون موقع فضا طور دیگه ای بود، خودتون رو بزارید جای این افراد که هم علاقه مند هستند و هم مستعد اما ظاهرا دیر شروع کردن، جای این افراد بودید چیکار میکردید؟ آیا به همه ایده ها پرداخته شده و ما مجبور به تاسیس سایت های تکراری هستیم یا اینکه احساس میکنید هنوز فضاهای بکری برای شروع فعالیت وجود داره؟


علی اصغر هنرمند: جای خالی برای کار در موضوعات مختلف در وب فارسی بسیار زیاد است. خود من هنوز چند موضوع دیگر در لیست دارم که اگر وقت کافی وجود داشت حتما سراغشان می رفتم. اما تاسیس سایت با موضوعات تکراری واقعا مشکلی را حل نمی کند مگر اینکه شما یک زوایه دید متفاوت برای پرداختن به موضوع داشته باشید و بتوانید یک نیاز واقعی را برآورده کنید. در غیر این صورت این موجی است که هر از گاهی روی یک موضوع به راه می افتد و بعد از مدتی جابجا می شود.


مهدیکا: چارلز جونز میگه “زندگی شما در پنج سال آینده همین است که هست مگر به خاطر اشخاصی که ملاقات می کنید و کتاب هایی که می خوانید”، جنابعالی چقدر اهل مطالعه کتاب هستید؟ آیا می توانید از چند کتاب ارزشمندی نام ببرید که موجب ارتقاء شما شدن؟ همچنین بفرمایید که موثرترین ارتباط هایی که به رشد شما کمک کردن، ملاقات با چه افرادی بوده؟


علی اصغر هنرمند: بزرگ ترین تفریح من در زندگی و از همان دوران کودکی مطالعه کتاب بوده و اگر تعریف کنم که چقدر عاشق کتاب خواندن بوده ام شاید برایتان باور کردنی نباشد. البته طی سال های گذشته به خاطر فشار کاری بیشتر از یک ساعت در روز فرصت کتابخواندن ندارم. به نظر من یکی از مشکلات بزرگی که در جامعه اطرافمان دیده می شود کاهش میزان کتابخوانی است. اینترنت افراد را به محتوای کوتاه عادت داده و سبب شده که افراد تحمل خواندن یک کتاب ۴۰۰ صفحه ای را نداشته باشند. مقالات کوتاه مفید و کاربردی هستند اما هنوز بسیاری چیزها وجود دارد که برای دانستن اش لازم است شما یک یا چندین کتاب بزرگ بخوانید. وقتی این عادت در ما از میان برود به این معنی است که بسیاری از دانش ها و دانسته های عمیق را از دست می دهیم و این خطر بزرگی است.

اما برای معرفی بد نیست دو کتاب را معرفی کنم. اولی رمان است و حتما فیلم آن را دیده اید: مجموعه کتاب های ارباب حلقه ها که ۴ جلد است و ترجمه فارسی خوبی هم از آن در بازار موجود است. هابیت در واقع قسمت اول این مجموعه به حساب می آید و این روزها هم فیلم پرطرفداری است. توصیه می کنم که کتاب آن را بخوانید که لذت اش از دیدن فیلم بیشتر است. به شرطی که حوصله خواندن رمان های طولانی را داشته باشید. کمی آن طرف تر کتاب Getting Things Done از آقای آلن قرار گرفته که خواندن آن را برای تمام کسانی توصیه می کنم که با کمبود وقت مواجه هستند و می خواهند زمان و کارها را بهتر مدیریت کنند.


‫مهدیکا: بسیار ممنونم از جنابعالی و سپاسگزاری میکنم بابت وقتی که در اختیار مهدیکا قرار دادید.‬


علی اصغر هنرمند: من هم از شما و خوانندگان تشکر می کنم.


تهیه کننده: حمید توکلی


منبع: mahdika.com/webmaster-interviews/ali-asghar-honarmand-narenji-ir


آدرس
کرمان،
تلفن:
-